måndag 24 oktober 2011

Har varit på minsemester i Toscana. Helt underbart 22 grader och strålande solsken varje dag. Vi kom därifrån i rätt tid för nu regnar det oavbrutet med stora översvämningar. Toscana har ett underbart landskap. Böljande kullar som nu står i guldgult och rött. Vinskörden är nyligen avslutad och nu vidtar olivskörden. En levande landsbygd utan tvivel med vackra stenhus.Vi träffade både vin- och olivbönder som generöst bjöd på sina produkter. Vi vverkade säkert 120 mil under dessa dagar. Ett besök i Florens ingick också. Det är fortfarande få som behärskar enegelska men det hindrar inte dem från attt konversera. Trots att mina kunskaper i italienska är zero så går det faktiskt att kommunicera och förstå varandra.
En fördom om italienere blev dock besannad. De kör som biltjuvar och det verkar som att alla tror att de är racerförare. Hastighetsbegränsningar behöver knappast sättas upp eftersom ingen, jag säger ingen, bryr sig om det. Kör man för sakta, enligt deras mening, så kör de upp ibaken på en och lägger sig på tutan.

I början av oktober bevistade jag dessutom SVs förbundsstämma i Norrköping. Det var en liten konstig känsla att sitta på läktarplats trots att jag aktivt deltagit i planeringen och förberedelserna. Det var trevligt att träffa många personer som jag träffat under de år jag jobbat inom SV. Men var fanns debatten? En tämligen lam tillställning där få åsikter bröts under stämmodebatten. Är det ett hälsotecken eller är det sjukdomstillstånd?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar