måndag 19 september 2011

När telefonen týstnar

Det är märkligt men inte särskilt förvånande. Samma dag som man meddelar att man avser att sluta ett jobb så avtar alla kontakter man haft som är jobbrelaterade.  Arbetslivet bygger på relationer och förtroende, men oftast är dessa relaterade till ett chef - medarbetarskap som när detta upphör så upphör också kontakten. Flera medarbetare har hört av sig och beklagat att jag slutar och det är jag tacksam för.
Ser fram emot förbundsstämman i Norrköping den 7-9 oktober där jag får träffa många av dom som jag samarbetat med. Det skall bli kul att sitta med alla andra före detta förbundsrektorer och förbundsordförande och lyssna på debatten. Av SVs 44 år som studieförbund har jag haft förmånen att ansvara för verksamheten i 17 år, vilket är nära 40 % av organisationens levnadstid.

I övrigt så verkar den näste partiledaren som får silkessnöret är Göran Hägglund. Han har inte lyckats få med sina allianskamrater på några av hjärtefrågorna bland annat höjningen av pensionerna. Om det skulle bli så är det endast Fredrik Reinfeldt som är kvar av den ursprungliga kvartetten som bildade alliansen i Högfors hemma hos Maud Olofsson. Hur påverkar det det framtida regerandet. Håller alliansen för ytterligare påfrestningar. Skall också bli intressant att se hur valet av Annie Lööf påverkar ministerposterna. Är det en vågad gissning att Maud Olofsson och Andreas Carlgren försvinner som minstrar för att bereda plats för nästa generations ledartrojka. Anders W Jonsson blir med all säkerhet riksdagsgruppens ordförande och ekonomisk politisk talesperson. Att Annie tar en över efter Maud även som statsråd är ett tips från mig. Sen vilken som blir miljöminister vete fåglarna. Gardera med Lena Ek, Eu parlamentariker... Nästa vecka vet vi.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar