söndag 1 november 2009
Har varit och hälsat på min mor i Västernorrland under höstlovet. Kunde i tidningen läsa att Västernorrlands landsting brottas med stora finansiella problem med ett underskott på flera hundra miljoner. Vad tänker man spara på jo, en av tre landstingsägda folkhögskolor skall läggas ner, frågan är bara vilken... Ansvarig politiker(S) bedyrar i tidningen att det alls inte handlar om att folkbildning är dåligt tvärtom men det kostar landstinget pengar att driva skolorna. Det som bekymrar den ansvarige politikern är hur man skall kunna bibehålla ett lika stort statligt folkbildningsanslag till landstinget om man lägger ner en skola. Det handlar ju om ganska många miljoner som "transfereras" till landstinget från staten menar han. Han anger också aningslöst ett antal alternativ för att tricksa för att kunna behålla anslaget. Jag blir så bedrövad när jag läser sådant när man reducerar folkbildningen till en del i transfereringspolitiken och där man vill spara av landstingets egna kostnader för folkbildningen men samtidigt kunna bibehålla de statliga folkbildningsanslagen. Då skiter man i de enskilda människornas möjligheter till ny kunskap och nya möjligheter till att växa som individ utan bara ser till pengarna. Andra sparområden som pekas ut är stödet till föreningar, studieförbund. Hur vore det om man tittade inåt i sin egen administration och funderade på hur man kan effektivisera en oftast bedrövlig byråkrati istället för att spara på en kostnadseffektiv verksamhet som folkbildningen är och som dessutom bevisligen ger människor framtidstro. Ett trött och nerkört landsting i en region som haft en mångårig negativ utveckling på alla plan behöver tänka utanför boxen och istället ta hjälp av folkbildningsorganisationerna för att vända trenden......
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
"Hur vore det om man tittade inåt i sin egen administration och funderade på hur man kan effektivisera en oftast bedrövlig byråkrati"
SvaraRaderaSå sant. Och fler skulle nog behöva göra det, på alla nivåer.