torsdag 19 mars 2009

För ett tag sedan lyssnade jag till Olle Wästberg och Mattias Sundin på ett folkpartiseminarium omkring lärdomar man kan dra av presidentvalskampanjen i USA. Mycket intressant. Olle dödade myten om att Obamas kampanj skulle vara det första "high tecvalet" där allt kretsade kring internet. Nej, det var en traditionell folkrörelsekampanj menade han där basen var det personliga mötet och många små möten runt hela landet. Obama kampanjstab imponerar: 5.000 heltidsanställda, 4 miljoner människor som var ekonomiska bidragsgivare och 6 miljoner volontärer som utan ersättning engagerade sig för Obama. Däremot användes internet som ett hjälpmedel i vissa bestämda syften.
Samla in pengar. Snabbt och enkelt via kreditkort på nätet.
Snabb respons på attacker från motståndaren
Kartlägga alla viktiga bloggar och framförallt läcka till viktiga bloggar.

Även om det inte går att rakt av översätta USA till Sverige( tack och lov har vi inte ett tvåpartisystem, ännu?), men jag tror nog partisekreterare som Anders Flanking och Erik Ullenhag har en del att lära och ta efter. Framförallt den traditionella folkrörelsekampanjen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar