söndag 29 mars 2009

Jag bad Eva Ekengren, en av mina medarbetare på SV, för några dagar sedan att plocka fram några exempel på vår verksamhet för människor med intellektuell funktionsnedsättning. Följande berättelse fick jag:
Jenny är arbetstagare på en daglig verksamhet. Inför valet om EMU, deltog hon och några andra personer i en studiecirkel om detta val.
Redan vid den första träffen deklarerade Jenny att i detta val skulle hon rösta NEJ. Hon var mycket bestämd i sin uppfattning, och gjorde alla i studiecirkeln förvånade med att hon redan hade en uppfattning, och att hon var så bestämd.
Hon fortsatte på flera andra sammankomster att bestämt hävda sin uppfattning. Nej till EMU. Vid en sammankomst sa hon också att hon skulle rösta nej för att det skulle bli för dyrt att rösta JA. Alla blev återigen förvånade. Hur visste hon det? Hur fick hon sin information? Det var just i den perioden då man i alla tidningar skrev om hur lönsamt det skulle bli för oss alla att rösta ja till EMU - men det tyckte inte Jenny.
Efter ett antal sammankomster då man resonerat om dessa frågor, så sade hon plötsligt: Vi måste rösta Nej, det blir dyrt och förresten har jag redan varit där! Alla blev förvånade. Varit där? Ja, det visade sig att hon varit på sjukhuset och tagit ett EKG. Och hon var rädd att det skulle komma att kosta pengar om hon skulle göra det igen. EKG, EMU, EU, ja hon hade missuppfattat.

Det är med den här typen av historier man förstår hur orättvist det ändå är. Hur lite vi andra än vet om EMU så skulle ingen av oss ens för ett ögonblick tro att vi har en val som handlar om läkarundersökningar. Och grunda vår åsikt vid ett val på det.

Jennys erfarenhet och kunskap om val grundar sig på de erfarenheter hon har i livet. Och de är mer begränsade än vad de är för många av oss. Knutna till vård och omsorg.

Utan verksamhet som ger utblick, nya erfarenheter och kunskap kommer dessa orättvisor att finnas kvar. Det krävs ett stort engagemang och en rejäl satsning från folkbildningens sida för att kunna fortsätta att vara en viktig aktör när det gäller att nå målet om alla människors rätt att ta makten i sina liv och att kunna påverka sin situation.

Att med folkbildningens möjligheter och pedagogik, genom studiecirklar, möjliggöra att världen blir större och därmed kunna skapa ett mer jämlikt samhälle där alla i samhället kan påverka sin situation och samhället, är en stor uppgift och en än större utmaning för framtiden inte minst nu när valet inför EU-parlamentet står för dörren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar