tisdag 23 juni 2009

Om konsten att slå ut produktionskapaciteten på stora delar av ett kontor

Idag på morgonen fick jag ett mejl från en kollega på jobbet som upplyste mig om att jag hade en intressant video som han ville visa för mig. Det kluriga var att jag behövde installera Adobe Flash Player 10.37 för att visa den. När jag fick upp att det var en okänd utgivare av programmet anade jag ugglor i mossen och avbröt installationen. Det skulle vara fler som gjort det. Jag gick in på Adobes hemsida om laddade ner den korrekta versionen av version tio och försökte sedan att ladda ner filmen utan framgång. Då la jag av. Kollegan klagade sedan på att han fått en trojansk häst i sin dator. Med tiden kom det fler som klagade över att mejlsystem och internet inte fungerade. Vad hade de gemensamt. Jo, dem hade laddat ner den mystiska programvaran för att se kollegans film. Plötsligt upphörde stora delar av verksamheten eftersom ingen kunde kommunicera med omvärlden. Vad kollegan heter? Det är inte så intressant men jag kan ge några ledtrådar, skägg, inget eller lite hår, arbetar som presschef och bor nära en golfbana söder om Umeå.......

Slutsatsen är att vi är beroende av internet för vår kommunikation och att det är svårt att återgå till gåspennan och att det viktigt att välja sina vänner på Facebook med omsorg....

1 kommentar:

  1. stackars trojanförmedlaren... jag försökte varna alla som fått den påstått roliga filmen, men uppenbarligen för sent.

    SvaraRadera