söndag 19 september 2010

Äntligen valdag och skön höst!



Hade bestämt för att vara först med att rösta i vår vallokal varför jag var där redan vid 8 när den öppnande. Men det sket sig för några pigga pensionärer var före mig. Alltnog så är det en särskild känsla att gå och rösta. Jag förstår folk förr i tiden när de klädde upp sig på söndagen och gick och röstade. Det är lite av en högtid att utöva både sin medborgeliga rättighet men och som jag ser det plikt. Vi tappar lätt perspektiven och tar demokratin för givet. Många som kommer från andra länder tycker att vi i Sverige är lite slarviga inför ett val.Dessa har oftast en bakgrund i länder där demokratin är skör eller lyser totalt med sin frånvaro. Jag hoppas på ett högt valdeltagande och att Sverigedemokraterna inte kommer in.
Det är knappast någon hemlighet att Alliansen fick min röst och jag hoppas givetvis på 4 år till med nuvarande regering. "Vi som inte kan vänta" har varit en s-slogan i valet. Jag kan gladeligen vänta 4 år till och ännu gärnare längre. Sverige är inne på rätt väg.

En skön höst söndag för övrigt där förmiddagen ägnades åt att åka ut till Tyresta nationalpark för att plocka trattkantareller och dricka kaffe i denna fantastiska skog. Ett starkt skydd för nationalparkerna behövs för att ge oss möjlighet att kunna röra oss ute i naturen.

Middag? Det blir givevis trattkantarellsoppa och sedan en svettig valvaka. Nu är det bara att vänta till 10-tiden då valresultatet kan skönjas.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar