söndag 14 november 2010

Nu börjar jobbet

Det har nu gått nästan exakt ett dygn sedan Studieförbundet Vuxenskolan avslutade sin extra förbundsstämma där ett historiskt beslut fattades. 1 januari 2012 skall SV vara en tvåledsorganisation med en nationell nivå och ett 30-tal avdelningar som i de allra flesta fall överensstämmer med nuvarande länsgränser. Och det var en kraftig majoritet som stod bakom beslutet. Skönt eftersom det underlättar nu när jobbet att genomföra förändringen sätter igång. För min del är nu en process som startade i februari 2009 över. Ett intensivt arbete som präglat en stor del av min arbetstid. Det är skönt samtidigt som det just nu känns lite tomt. Jag har gillat att argumentera för nödvändigheten av en förändring eftersom SV i stort haft samma organisation i över 40 år. Det har varit många heta diskussioner men insikten om behovet av en förändring har stadigt vuxit. Särskilt glädjande var att vår Nässjöavdelnings ordförande gick upp på stämman och yrkade bifall till förbundsstyrelsens förslag. Jag minns att jag blev nedbjuden av SV Nässjö i våras för att de skulle visa sin fantastiska verksamhet (ja den är det!). Tanken var väl att de skulle visa hur väl fungerande avdelningen är och att detta skulle raseras om avdelningen tvingades gå ihop med alla andra avdelningar i Jönköping. Vi satt en hel dag med personal och förtroendevalda och diskuterade organisationsförändringen och motståndet var kompakt. Jag försökte gång på gång att hävda att Nässjö med sin fina verksamhet kunde bli ett föredöme och smitta av sig på dem andra avdelningarna ifall de skulle vara under samma "hatt". Glädjande var det precis det argumentet som nämndes av ordföranden när hon yrkade bifall till förslaget till förändring. Det kanske ligger något i uttrycket " droppen urholkar stenen ej genom sin kraft utan genom att ideligen ramla"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar