Veckan har präglats av byråval. Nej inte på IKEA utan reklambyråval. Efter 15 års samarbete med Lundberg&co i Gävle är Vuxenskolan på jakt efter en ny samarbetspartner. Vi har anlitat en byråvalsrådgivare som efter vår kravspecifikation har valt ut 4 reklam eller snarare kommunikationsbyråer som vi träffat i veckan. Det har varit mycket intressant att träffa dessa byråer där dem har beskrivit deras syn på kommunikation, andra samarbeten och hur de ser på SV som samarbetspartner. Det som man slås av är att vi uppfattas som "premiumkund" värd att slåss för att ha i kundlistan. Vi är inte en presumtiv kund som har ett "fett" konto att komma med som drar in miljoner till byrån. Nej, men vi står för värderingar som känns spännande och utmanande att göra bra en bra marknadskommunikation för. Alla har slagits av den bredd och kontaktyta som Studieförbundet Vuxenskolan uppvisar.53 000 studiecirklar, 400 000 deltagare, 250 lokalkontor, 700 anställda, 35 000 kulturarrangemang. Det imponerar helt klart och det är fakta som vi som är mitt uppe i ofta inte förstår storheten i.
Det som är utmaningen är att få den värdegrund och vision som SV har tydliggjord i en kommunikation som attraherar nya deltagare oavsett ämne eller intresse.
Gemensamt för alla fyra byråerna är att de tycker att vi alla studieförbund ser ganska lika ut i vår kommunikation och att det är svårt att skilja oss åt. Utmaningen blir att hitta ett budskap, en ton som särskiljer oss från de andra. På måndag bestämmer vi oss för vilka två som skallgå vidare till en finalomgång den 18 oktober. Jag vet vilka jag tycker skall gå vidare, i morgon vet de också.....
Ett citat från ett av besöken. Vi hittar inte på...... Vi hittar saker som vi hjälper kunden att kommunicera......
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar