fredag 26 mars 2010

Internationellt fokus

De senaste dagarna har haft internationella förtecken. I går träffade jag Pär Granstedt, som jag inte sett på länge. Han har ett förflutet som riksdagsledamot och jobbat med samhällspolitisk bevakning på LRF. Vad jag däremot inte visste om honom är att de senaste åren varit styrelseordförande och VD som AWEPA som uttyds European Parlamentarians with Africa. En organisation som har 1500 parlamentariker i Eoropa som medlemmar. Organisationen som är tvärpolitisk jobbar med demokratiutveckling och konflikthantering i Afrika. Han håller nu på att trappa ner sitt engagemang i den organisationen, men vill nu sätta sig ner och skriva en bok om Afrika, afrikanska utmaningar och afrikanska - europeiska relationer. Ett spännande projekt som jag hoppas vi kan medverka till att det skall bli verklighet. Synd att inte boken är färdig. Skulle passa bra att ha på bok&biblioteksmässan i september som har Afrika som tema. Cirkeln är sluten. I början av 70-talet deltog jag i min första cirkelledarutbildning. Boken då var "Trängd Värld" skriven av just Pär Granstedt

Idag hade vi det första mötet med nytillsatta internationella rådet inom SV. Spännande sammansättning med både folk från SV, våra grundorganisationer och tankesmedjan Fores. Arbetet i rådet leds föredömligt av Staffan Nilsson som i höst väljs till president i EUs viktiga Ekonomiska och Sociala kommitte, en av tre maktcentra inom Unionen. Grattis förresten och håll SVs fana högt! Det vet jag att han gör. När han för några veckor sedan träffade Utbildningskommissionären så överlämnade han en presentation av SV....

Samtalet böljade och innehöll allt från mångfald, främlingsfientlighet till det förändrade biståndet och hur man mäter effekter i det korta perspektivet av insatser för att implementera demokrati i totalitära stater. Det bådar gott inför framtiden.

Vi är också inne i ett intensivt skede med att fördjupa samarbetet med Kooperation Utan Gränser och LRF på det internationella området. Jag hoppas att allt detta skall leda till att det internationella engagemanget i Vuxenskolan ökar och fördjupas..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar