lördag 6 mars 2010

20 minuter om dagen?

Ibland får jag kramp i och med att jag startat att blogga. Vad skall jag skriva om??? Oftast är man alldeles för "pretentiös" och allt skall vara genomtänkt och ha ett bra budskap- För några dagar sedan sa någon till mig att "börja blogga är som att skaffa hund, du måste ägna minst 20 minuter varje dag till din blogg, annars dör den" Tänkvärt som jag tagit till mig. Har förvisso två hundar hemma som jag överlåter till min hustru att ägna 20 minuter åt. Kanske jag skall överlåta bloggen på henne också?

Stolt kan man vara i dessa Melodifestivaltider att Crucified Barbara är en produkt som skapades som en cirkel i SV Tyresö och som nu skall ställa upp i Andra Chansen. Har inte ägnat så mycket tid åt Festivalen men i kväll sitter jag framför TV:n.

Har varit på sportlov tillsammans med yngsta sonen och hälsat på min mor som 92 år gammal bor ensam i ett hus på 300 kvadrat ute på landsbygden.Hon lever upp när hon får ansvar för att laga mat, frukost, lunch, middag. Det är kul att att komma hem, samtidigt som det är lite deprimerande att se hur bygder avfolkas. När jag växte upp blomstrade bygden och många lantbruk fanns. Idag är det mycket ödebygd och det finns kanske 2-3 lantbruk med mjölkkor kvar. En kusin som varit lantbrukare i många år och som investerat i i gården ger nu upp och sadlar om till snickare. Åkte genom många samhällen som blomstrade för 40 år sedan och där butikslokalerna gapar tomma och det käns dystert som i en västernfilm där dörrar slår i vinden och gatorna gapar tomma och de enda man ser är äldre människor som hasar sig fram i snön med sin rullator..

Slutligen, hushållsnära tjänster och RUT-avdraget gör den "röd-gröna röram" självmål. Vad skiljer behoven av ombyggnad av huset och behovet av städhjälp? Det luktar LO och Byggnads lång väg och detta är apropå jämställdhet ett slag mot kvinnors entrepenörskap. Hoppas att väljarna inser det och röstar på Alliansen i höst. Folkpartiets och numera Centerpartiets förslag om utvidgning av RUT-avdraget till IT för äldre är bra.. Fortsätt på den inslagna vägen. Lars Ohly som hatar friskolor sätter sin son i en sådan. Vägrar sedan att kommentera och hänvisar till sin son. Patetiskt är ett för milt uttryck...

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag vill bara säga att jag håller med om att skatteavdrag är bra när det skapar arbetstillfällen oavsett om det gäller städning, bygg eller något annat.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tror att det är många som håller med. Hoppas att det avgör vilket regeringsalternativ som folk röstar på i höst...

    SvaraRadera